Dzisiaj dowiecie się jakie ciekawe rzeczy można wyprawiać ze stopą perkusyjną, aby uzyskać twardy, energetyczny kick. To, co dzisiaj przeczytacie i usłyszycie wyznacza jakiś kierunek, niemniej jednak jest kroplą w morzu potrzeb, więc zachęcam do eksperymentowania i poszukiwania własnych brzmień po zapoznaniu się z tym wpisem. No ale przejdźmy do rzeczy…
Cała zabawa zaczyna się w momencie, gdy uświadomimy sobie konieczność użycia agresywnego, suchego kicku w miksie. Taki dźwięk powinien charakteryzować się gwałtownym, mocnym atakiem, co bardzo łatwo można uzyskać domiksowywując wysoko nastrojony hi-hat do stopy perkusyjnej. Nie zawsze jednak takie działanie jest wystarczające i otrzymanego sampla trzeba jeszcze trochę pobruździć.
W omawianym przypadku nie będziemy się babrać przy tworzeniu sampla, tylko jako próbkę wejściową wykorzystamy od razu kick_hard01.ogg dostępny w Linux MultiMedia Studio. Przygotowujemy sobie sesję na przykład taką jak na zrzucie ekranu poniżej.
Nasza nieobrobiona stopka basowa ma już trochę jazgotu „młoteczka” na starcie, więc dużo się nie namęczymy, postaramy się jednak trochę go uwydatnić:
[audio:lmms-kick-0.mp3]
Na początek na sumę (albo jeśli ktoś woli – na insert) wrzucamy analizator widma, żebyśmy mieli wgląd w to, co robimy. Słuch oczywiście jest niezbędny, ale wzrok i wizualizacja efektów naszej pracy stanowią nieocenioną pomoc.
Wstępna korekcja stopy
Rzecz chyba oczywista. W miarę możliwości staramy się stłumić to, co nam się w samplu nie podoba i podbić te częstotliwości, które naszym zdaniem poprawią brzmienie. Na insert wpinamy wtyczkę LADSPA Calf Equalizer 8 Band, która zawiera zarówno filtry górno- i dolno-przepustowy, filtry półkowe jak i 4 pasmowy korektor parametryczny.
Ja najczęściej odcinam pasmo poniżej 10 – 50Hz za pomocą filtru górnoprzepustowego 2, 4, 6 rzędu (jeśli oczywiście nie spowoduje to totalnego odarcia stopy z energii), co skutkuje odzyskaniem miejsca (headroom) w miksie. Warto wspomnieć, że zamiast 8 band EQ do odcinania dołu możemy zastosować Calf Filter, który – na chwilę obecną – charakteryzuje się delikatnym podbiciem tuż za pasmem zaporowym, dzięki czemu możemy upiec dwie pieczenie przy jednym ogniu: jednocześnie skasować częstotliwości poniżej 50Hz i uwypuklić lekko część pasma tuż powyżej, co ładnie zaokrągli stopę. Czasami przydaje się odcięcie góry powyżej kilku – kilkunastu kHz i tak też uczyniono w tym przykładzie, żeby zrobić trochę przestrzeni dla kolejnego pluginu. Oto rezultat:
[audio:lmms-kick-1.mp3]
Exciter
Wymieniona w podtytule wtyczka służy do okraszenia sygnału wejściowego wysokimi harmonicznymi. Wpinamy ją w łańcuch efektowy poprzez Dodaj efekt >> LADSPA Effect: Calf Exciter LADSPA
Pokrętła Input/Output pozwalają na dopasowanie poziomów sygnałów: wejściowego i wyjściowego, gałki Amount, Harmonics i Blend harmonics zmieniają zawartość i charakter harmonicznych, zaś regulator Scope odpowiada za ich minimalną częstotliwość.
Aby wyostrzyć kick postępuję w następujący sposób: Harmonics dajemy na MAX Blend na MIN, Amount na jakieś 2 – 8 i zjeżdżamy ze Scope od 20kHz w dół starając się odkryć, w którym miejscu wprowadzany stukot i charakterystyczny syk zabrzmi najprzyjemniej. Pamiętajmy, że poniżej ok. 8kHz zaczyna się już szum i piach, co oczywiście może być niekiedy pożądane, ale z atakiem ma niewiele wspólnego. Gdy już ustalimy mniej więcej częstotliwość pierwszych harmonicznych eksperymentujemy z pozostałymi gałkami znajdując satysfakcjonujące nas brzmienie. Mnie nawet spodobało się coś takiego:
[audio:lmms-kick-2.mp3]
Niekiedy warto użyć dwóch exciterów: jednego dla samego uderzenia (na wysokich rejestrach) i drugiego zapiaszczającego nieco „ciało” kicku – można uzyskać ciekawe efekty.
Kompresja stopy
Temat kontrowersyjny – być musi, być nie musi – wszystko zależy od kontekstu w jakim stopa została użyta, jak została nagrana i tego, co chcemy uzyskać. Ja pozwoliłem sobie na zastosowanie kompresora dynamiki (znowu Calf) choć za tym nie przepadam.
Ustawienie Threshold = 0,125 i spore Ratio = 5, zaowocowało ujednoliceniem brzmienia, lekkim wypchnięciem średniego zakresu, zaś Attack i Release na 100ms przepuściły początkowy transjent kicku. Harmoniczne nabrzmiały aż do nieco przesadnej wartości… i niech tak zostanie:
[audio:lmms-kick-3.mp3]
Podsumowanie
Poniższy screenshot przedstawia wpływ wtyczek efektów na kształt przebiegu stopy na poszczególnych etapach obróbki kicku.
Przed obróbką:
[audio:lmms-kick-0.mp3]Po przetworzeniu korektorem, exciterem i kompresorem:
[audio:lmms-kick-3.mp3]
Jak widzicie obróbka stopy basowej do najtrudniejszych nie należy. Haczyk polega na tym, aby modyfikacje wprowadzać mając na względzie dobro utworu. To, co zaprezentowałem, było zrobione zupełnie na sucho i nie w każdym kontekście musi się sprawdzić. Czasami potrzebny jest też ugrzeczniony kick 🙂 Kto wie, może kiedyś skrobnę o tym parę zdań. Tymczasem jestem ciekaw waszych eksperymentów i rezultatów. Jeśli macie jakieś ulubione wtyczki do znęcania się nad stopą albo własne techniki i doświadczenia w zakresie kształtowania kicku to piszcie śmiało w komentarzach. Hej! 🙂
z komentowaniem to tak zawsze jest 🙂 interesujące brzmienie, ale nie mam kiedy grzebać w FL studio jak dawniej, by coś stworzyć 🙂
Nie wiem czy tu ktoś czyta te komentarze ,ale mam prośbę do Ciebie.Dobre masz te poradniki ale brakuje mi na początek opisu automatyki głośności.Jest jeden opis nawet dobry ale gdy w automation editor wrysuje żółte pole od zera do 90 i puszczę melodię to nie ma żadnego efektu zwiększania głośności.Może opiszesz dokładnie ta funkcję,napewno inni
również podziękują.Lub wskaż jakiś poradnik po Polsku.Pozdrawiam
Omg, nie rozumiem tych wszystkich terminów „fachowych”, przez to jakoś niechętnie czyta mi się poradnik:(. Stopkę chcę wykorzystać w moich industrialnych eksperymentach
Dzięki za komentarz. Których terminów nie zrozumiałeś(aś)? Czy myślisz, że stworzenie słowniczka na blogu poprawiłoby sytuację? Gdybyś miał jakieś pytania chętnie odpowiem tutaj lub zapraszam do kontaktu e-mail.
Przykładowo:”korektor parametryczny”, „Calf”, „headroom”, „..charakter harmonicznych..”, „filtry…” Podaje tylko przykłady, a dlatego… że ostatnio nie mam czasu na eksperymentowanie w lmms:(
Chyba kłaniają się moje braki z elektroniki(np filtry):(
Wolał bym żeby „fachowe’ terminy miały odnośniki do słownika albo żeby to w artykule wyjaśnione, a może powinienem się na nowo narodzić:)
Dzięki za wskazówki. Krótkie wyjaśnienie odnośnie korektora parametrycznego widnieje już w tekście, natomiast co do reszty to z przyjemnością zabiorę się za tworzenie słowniczka, który podwieszę, gdzieś w widocznym miejscu na blogu. Śpieszę z wyjaśnieniem, że Calf to taka marka wtyczek. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się ze strony projektu: http://calf.sourceforge.net/
Nie rozumiem tego tuka nie widzie kontrolek: Amount, Harmonics i Blend harmonics.A poza tym szkoda, że te Zdjęcia są takie małe:(
ps. nieźle sobie zdeformowałem kicka … przyda do mojego dark electro
Pokrętła Amount, Harmonics i Blend harmonics znajdziesz w Exciterze. Dzięki za zwrócenie uwagi z tymi obrazkami – są już klikalne i można je powiększyć. Mocno poharatany kick na pewno się przyda 🙂