Modyfikacja brzmienia stopy perkusyjnej

Dzisiaj dowiecie się jakie ciekawe rzeczy można wyprawiać ze stopą perkusyjną, aby uzyskać twardy, energetyczny kick. To, co dzisiaj przeczytacie i usłyszycie wyznacza jakiś kierunek, niemniej jednak jest kroplą w morzu potrzeb, więc zachęcam do eksperymentowania i poszukiwania własnych brzmień po zapoznaniu się z tym wpisem. No ale przejdźmy do rzeczy…

 

Cała zabawa zaczyna się w momencie, gdy uświadomimy sobie konieczność użycia agresywnego, suchego kicku w miksie. Taki dźwięk powinien charakteryzować się gwałtownym, mocnym atakiem, co bardzo łatwo można uzyskać domiksowywując wysoko nastrojony hi-hat do stopy perkusyjnej. Nie zawsze jednak takie działanie jest wystarczające i otrzymanego sampla trzeba jeszcze trochę pobruździć.

 

W omawianym przypadku nie będziemy się babrać przy tworzeniu sampla, tylko jako próbkę wejściową wykorzystamy od razu kick_hard01.ogg dostępny w Linux MultiMedia Studio. Przygotowujemy sobie sesję na przykład taką jak na zrzucie ekranu poniżej.

 

Konfiguracja początkowa | LMMS - Jak skrzywdzić stopkę

 

Nasza nieobrobiona stopka basowa ma już trochę jazgotu „młoteczka” na starcie, więc dużo się nie namęczymy, postaramy się jednak trochę go uwydatnić:

 

[audio:lmms-kick-0.mp3]

 

Na początek na sumę (albo jeśli ktoś woli – na insert) wrzucamy analizator widma, żebyśmy mieli wgląd w to, co robimy. Słuch oczywiście jest niezbędny, ale wzrok i wizualizacja efektów naszej pracy stanowią nieocenioną pomoc.

 

Analizator widma zapięty na kanale master | LMMS - Jak skrzywdzić stopkę

 

Wstępna korekcja stopy

Rzecz chyba oczywista. W miarę możliwości staramy się stłumić to, co nam się w samplu nie podoba i podbić te częstotliwości, które naszym zdaniem poprawią brzmienie. Na insert wpinamy wtyczkę LADSPA Calf Equalizer 8 Band, która zawiera zarówno filtry górno- i dolno-przepustowy, filtry półkowe jak i 4 pasmowy korektor parametryczny.

 

Korektor parametryczny | LMMS - Jak skrzywdzić stopkę

 

Ja najczęściej odcinam pasmo poniżej 10 – 50Hz za pomocą filtru górnoprzepustowego 2, 4, 6 rzędu (jeśli oczywiście nie spowoduje to totalnego odarcia stopy z energii), co skutkuje odzyskaniem miejsca (headroom) w miksie. Warto wspomnieć, że zamiast 8 band EQ do odcinania dołu możemy zastosować Calf Filter, który – na chwilę obecną – charakteryzuje się delikatnym podbiciem tuż za pasmem zaporowym, dzięki czemu możemy upiec dwie pieczenie przy jednym ogniu: jednocześnie skasować częstotliwości poniżej 50Hz i uwypuklić lekko część pasma tuż powyżej, co ładnie zaokrągli stopę. Czasami przydaje się odcięcie góry powyżej kilku – kilkunastu kHz i tak też uczyniono w tym przykładzie, żeby zrobić trochę przestrzeni dla kolejnego pluginu. Oto rezultat:

 

[audio:lmms-kick-1.mp3]

 

Ciekawostka

Korektor parametryczny to rodzaj korektora umożliwiający regulację parametrów takich jak częstotliwość środkowa i wzmocnienie, a ponadto w odróżnieniu od korektorów semiparametrycznych, szerokość pasma przenoszenia.

 

Exciter

Wymieniona w podtytule wtyczka służy do okraszenia sygnału wejściowego wysokimi harmonicznymi. Wpinamy ją w łańcuch efektowy poprzez Dodaj efekt >> LADSPA Effect: Calf Exciter LADSPA

 

Exciter | LMMS - Jak skrzywdzić stopkę

 

Pokrętła Input/Output pozwalają na dopasowanie poziomów sygnałów: wejściowego i wyjściowego, gałki Amount, Harmonics i Blend harmonics zmieniają zawartość i charakter harmonicznych, zaś regulator Scope odpowiada za ich minimalną częstotliwość.

 

Aby wyostrzyć kick postępuję w następujący sposób: Harmonics dajemy na MAX Blend na MIN, Amount na jakieś 2 – 8 i zjeżdżamy ze Scope od 20kHz w dół starając się odkryć, w którym miejscu wprowadzany stukot i charakterystyczny syk zabrzmi najprzyjemniej. Pamiętajmy, że poniżej ok. 8kHz zaczyna się już szum i piach, co oczywiście może być niekiedy pożądane, ale z atakiem ma niewiele wspólnego. Gdy już ustalimy mniej więcej częstotliwość pierwszych harmonicznych eksperymentujemy z pozostałymi gałkami znajdując satysfakcjonujące nas brzmienie. Mnie nawet spodobało się coś takiego:

 

[audio:lmms-kick-2.mp3]

 

Niekiedy warto użyć dwóch exciterów: jednego dla samego uderzenia (na wysokich rejestrach) i drugiego zapiaszczającego nieco „ciało” kicku – można uzyskać ciekawe efekty.

 

Kompresja stopy

Temat kontrowersyjny – być musi, być nie musi – wszystko zależy od kontekstu w jakim stopa została użyta, jak została nagrana i tego, co chcemy uzyskać. Ja pozwoliłem sobie na zastosowanie kompresora dynamiki (znowu Calf) choć za tym nie przepadam.

 

Kompresor dynamiki | LMMS - Jak skrzywdzić stopkę

 

Ustawienie Threshold = 0,125 i spore Ratio = 5, zaowocowało ujednoliceniem brzmienia, lekkim wypchnięciem średniego zakresu, zaś Attack i Release na 100ms przepuściły początkowy transjent kicku. Harmoniczne nabrzmiały aż do nieco przesadnej wartości… i niech tak zostanie:

 

[audio:lmms-kick-3.mp3]

 

Podsumowanie

Poniższy screenshot przedstawia wpływ wtyczek efektów na kształt przebiegu stopy na poszczególnych etapach obróbki kicku.

 

Zmiany zachodzące w kicku | LMMS - Jak skrzywdzić stopkę

 

Przed obróbką:

[audio:lmms-kick-0.mp3]

Po przetworzeniu korektorem, exciterem i kompresorem:

[audio:lmms-kick-3.mp3]

 

Jak widzicie obróbka stopy basowej do najtrudniejszych nie należy. Haczyk polega na tym, aby modyfikacje wprowadzać mając na względzie dobro utworu. To, co zaprezentowałem, było zrobione zupełnie na sucho i nie w każdym kontekście musi się sprawdzić. Czasami potrzebny jest też ugrzeczniony kick 🙂 Kto wie, może kiedyś skrobnę o tym parę zdań. Tymczasem jestem ciekaw waszych eksperymentów i rezultatów. Jeśli macie jakieś ulubione wtyczki do znęcania się nad stopą albo własne techniki i doświadczenia w zakresie kształtowania kicku to piszcie śmiało w komentarzach. Hej! 🙂

 

8 odpowiedzi na: „LMMS – Jak skrzywdzić stopkę”

  1. Michał pisze:

    z komentowaniem to tak zawsze jest 🙂 interesujące brzmienie, ale nie mam kiedy grzebać w FL studio jak dawniej, by coś stworzyć 🙂

  2. gabi pisze:

    Nie wiem czy tu ktoś czyta te komentarze ,ale mam prośbę do Ciebie.Dobre masz te poradniki ale brakuje mi na początek opisu automatyki głośności.Jest jeden opis nawet dobry ale gdy w automation editor wrysuje żółte pole od zera do 90 i puszczę melodię to nie ma żadnego efektu zwiększania głośności.Może opiszesz dokładnie ta funkcję,napewno inni
    również podziękują.Lub wskaż jakiś poradnik po Polsku.Pozdrawiam

  3. spooky pisze:

    Omg, nie rozumiem tych wszystkich terminów „fachowych”, przez to jakoś niechętnie czyta mi się poradnik:(. Stopkę chcę wykorzystać w moich industrialnych eksperymentach

    • Vibender pisze:

      Dzięki za komentarz. Których terminów nie zrozumiałeś(aś)? Czy myślisz, że stworzenie słowniczka na blogu poprawiłoby sytuację? Gdybyś miał jakieś pytania chętnie odpowiem tutaj lub zapraszam do kontaktu e-mail.

  4. spooky pisze:

    Przykładowo:”korektor parametryczny”, „Calf”, „headroom”, „..charakter harmonicznych..”, „filtry…” Podaje tylko przykłady, a dlatego… że ostatnio nie mam czasu na eksperymentowanie w lmms:(
    Chyba kłaniają się moje braki z elektroniki(np filtry):(
    Wolał bym żeby „fachowe’ terminy miały odnośniki do słownika albo żeby to w artykule wyjaśnione, a może powinienem się na nowo narodzić:)

    • Vibender pisze:

      Dzięki za wskazówki. Krótkie wyjaśnienie odnośnie korektora parametrycznego widnieje już w tekście, natomiast co do reszty to z przyjemnością zabiorę się za tworzenie słowniczka, który podwieszę, gdzieś w widocznym miejscu na blogu. Śpieszę z wyjaśnieniem, że Calf to taka marka wtyczek. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się ze strony projektu: http://calf.sourceforge.net/

  5. spooky pisze:

    Nie rozumiem tego tuka nie widzie kontrolek: Amount, Harmonics i Blend harmonics.A poza tym szkoda, że te Zdjęcia są takie małe:(
    ps. nieźle sobie zdeformowałem kicka … przyda do mojego dark electro

    • Vibender pisze:

      Pokrętła Amount, Harmonics i Blend harmonics znajdziesz w Exciterze. Dzięki za zwrócenie uwagi z tymi obrazkami – są już klikalne i można je powiększyć. Mocno poharatany kick na pewno się przyda 🙂